Optimering af en virksomheds ressourcer forudsætter kendskab til:

- Kundernes forventninger og behov i en omverden under hastig forandring, for at sikre fokus på de vigtigste områder

- Kundernes oplevelser af virksomheden på en række centrale områder, for at kunne planlægge udvikling af organisationen og de værktøjer, der anvendes i salgsarbejdet

- Virksomhedens konkurrencemæssige position

- Identifikation, valg og prioritering af indsatser blandt mange muligheder

FACTUM rapporterne giver detaljeret information på disse områder under følgende overskrifter:

- Tendenser på markedet

- Profil

- Udvikling af profil

- Konkurrencestyrke

Desuden indeholder FACTUM rapporten effektive værktøjer, som letter planlægningen af indsatser, med udgangspunkt i undersøgelsens resultater.

De fleste FACTUM undersøgelser gennemføres årligt, hvilket gør det muligt, løbende at måle effekten af de indsatser, der har været iværksat for at styrke kundernes opfattelser – ikke mindst i lyset af tilsvarende indsatser fra konkurrenterne. 

Derfor er FACTUM et vigtigt værktøj i forretningsudviklingen for hovedparten af mærkevareleverandører og detailkæder.

Siden 1990 har FACTUM gennemført kundetilfredsundersøgelser i Danmark, og vi dækker i dag adskillige salgskanaler. På enkelte områder gennemføres undersøgelserne tillige i Norge og Sverige.

I 2005 blev undersøgelserne lanceret i Finland, og siden 2012 har FACTUM været repræsenteret i Tjekkiet.